Met een keerspoor bij Harderwijk kan op korte termijn een betere treinverbinding tussen de West-Veluwe en de randstad tot stand komen. Zo’n keerspoor kan zorgen voor intercity’s de hele dag van en naar Harderwijk. Het gaat dus vooral om een snellere OV verbinding tussen de West Veluwe en de Randstad. CDA wil weten waarom de provincie een verkenning naar zo’n keerspoor afhoudt.
Het keerspoor is een van de ideeën om voor een betere ontsluiting van de westelijke Veluwe te zorgen. Ook de Lelylijn kan daarbij helpen: het traject Amersfoort-Zwolle zal er rustiger van worden, en dat biedt kansen om Harderwijk tot intercitystation op te waarderen. Maar dit plan lijkt vooralsnog toekomstmuziek en heeft dus nog een lange weg af te leggen tot realisatie. Woordvoerder mobiliteit Hans van Ark: “De West-Veluwe ligt hemelsbreed dicht bij steden als Utrecht en Amsterdam, maar via de trein blijft het mijl op zeven. Een keerspoor bij Harderwijk zorgt snel voor meer treinen.”
Zijn collega in de Staten Daisy Vliegenthart geeft het grote belang van een snellere verbinding aan. “Veel mensen uit de Randstad trekken naar het westelijke deel van Gelderland om daar te gaan wonen. Zij werken vaak nog wel in de Randstad dus die treinverbinding wordt alleen maar belangrijker.” Op de verkenning van het Keerspoor wordt enthousiast gereageerd door zowel NS als ProRail. CDA vraagt dan ook via schriftelijke vragen waar de afwachtende houding van het College van Gedeputeerde Staten op gestoeld is.