De OV-concessies voor de regio’s Arnhem-Nijmegen en Foodvalley lopen in 2026 af, en de provincie Gelderland staat op het punt om een nieuwe concessie uit te schrijven. Deze stap vereist de opstelling van een nieuw plan van eisen (PVE) waaraan vervoerders zich moeten houden bij hun inschrijving. Het concept van dit plan is onlangs aan Provinciale Staten gepresenteerd, maar het CDA heeft stevige bezwaren tegen de voorgestelde voorwaarden.
Hoewel het aantal dienstregelingsuren in de nieuwe concessie gelijk blijft, geeft het conceptplan de toekomstige vervoerder aanzienlijk meer vrijheid in de inzet van deze uren. Het CDA maakt zich zorgen over de mogelijke gevolgen van deze flexibiliteit voor de plattelandslijnen, waaronder veel van de zogenaamde B-lijnen die door kleinere dorpen en landelijke gebieden rijden. De partij vreest dat deze lijnen in de avonden en weekenden mogelijk niet meer zullen worden bediend, wat de leefbaarheid in de plattelandsgebieden ernstig zou kunnen ondermijnen.
De zorgen van het CDA zijn ingegeven door de reeds bestaande druk op kleinere kernen. De afname van openbaar vervoer in deze regio’s kan leiden tot verdere vermindering van de aantrekkelijkheid van dorpen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de leefbaarheid, maar kan ook invloed hebben op de vestigingskeuze van jonge gezinnen. Als dorpen minder goed bereikbaar zijn, kan dit impact hebben op lokale scholen en verenigingen, die vaak afhankelijk zijn van een stabiele stroom van inwoners en bezoekers.
Het CDA roept de provincie op om de minimale eisen in het plan van eisen te verhogen om te garanderen dat ook plattelandslijnen voldoende bediend blijven. De partij vindt dat het niet acceptabel is dat dorpen alleen tijdens de spitsuren nog bediend worden, zonder verbindingen in de avonduren en weekenden. Het behoud van een degelijk en toegankelijk openbaar vervoersnetwerk is volgens het CDA cruciaal voor het behoud en de aantrekkelijkheid van kleinere dorpen in Gelderland.