Skip to main content

CDA: Zo snel mogelijk maatregelen bij gevaarlijk oversteekpunt N325 Nieuwe Ubergseweg

By 10-07-2024Nieuws

CDA: Zo snel mogelijk maatregelen bij gevaarlijk oversteekpunt N325 Nieuwe Ubergseweg 
 

Zaterdag 22 juni heeft er dodelijk ongeluk plaatsgevonden bij de fietsoversteekplaats Nieuwe Ubbergseweg (N325) – Ubbergseweg in de gemeente Nijmegen, dichtbij de gemeentelijke grens met Berg en Dal. Het CDA wil zo snel mogelijk maatregelen. 

 

De beruchte oversteekplaats is al jaren een gevaarlijk verkeerspunt. Iedere dag steken scholieren deze oversteek over wanneer ze vanuit de Ooijpolder naar school in Nijmegen gaan of andersom vanuit Nijmegen naar de HAVO-school Notre Dame in Ubbergen gaan. Al jaren wordt er gevraagd om maatregelen, vanuit de scholen, vanuit de ouders, vanuit de gemeenteraden van Nijmegen en Berg en Dal en vanuit Provinciale Staten, door onder andere oud Statenlid Hans van Ark. 

 

Gedeputeerde Staten stellen in de perspectiefnota voor om geld beschikbaar te stellen voor het verkeersveiliger maken van dit fiets oversteekpunt. Het dodelijke ongeluk op 22 juni laat zien hoeveel noodzaak deze maatregelen hebben. Het CDA heeft mondelinge vragen ingediend voor beantwoording tijdens de Statenvergadering van 2 juli. Daarin wordt ook stilgestaan bij het gevaarlijke oversteekpunt verderop op de weg richting Duitsland waar de rijksstraatweg uitmondt op de N325. In mei is daar nog iemand zwaar gewond geraakt bij een ongeluk.  

 

Het CDA vindt dat het hele traject integraal bekeken moet worden. Door toenemend verkeer uit alle richtingen wordt de weg steeds drukker. Is een middengeleider waar fietsers tussen het oversteken van beide banen kunnen wachten nog wel veilig? Nick Bakker: ”ik zie gelijkenissen tussen de gevaarlijke fietsoversteekplaats Oude Rijksweg (N798) – Hoofdlaan in Putten. Zijn de middengeleiders op drukke wegen nog wel een veilig middel om over te steken?”  

 

Ook vraagt het CDA of de gedeputeerde bereidt is om samen met de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal te bekijken hoe deze steeds drukker wordende weg veiliger ingericht kan worden en de doorstroming verbeterd kan worden. Nick Bakker: ”in de spits staat er al een file op de helft van de weg richting Nijmegen, het verkeer loopt vast bij het Keizer Trajanusplein. Steeds vaker zijn er botsingen tussen auto’s die moeten remmen en het achteropkomende verkeer”.  

Nieuws