
CDA diende met andere partijen een debatverzoek en motie in over de opkoop van Gelderse agrarische bedrijven voor verbreding van de A27.
Fractievoorzitter Daisy Vliegenthart: “In Gelderland werken we samen aan de reductie van de emissie van stikstof. Dat het Rijk dan boerderijen opkoopt voor projecten waar we in Gelderland helemaal niks aan hebben voelt ongemakkelijk, dat schuurt.”
Hieronder een weergave van de bijdrage van Daisy bij het debat.
Voorzitter, de heer Vreugdenhil (CU) heeft al secuur uit de doeken gedaan waarom dit debatverzoek er ligt en waarom deze motie er ligt. Dat ga ik niet meer herhalen. Deze hele situatie geeft ons een ongemakkelijk en misschien zelfs een onrechtvaardig gevoel.
In Gelderland werken we samen aan de reductie van de emissie van stikstof. Maar het lijkt als of 1 partij niet mee wil doen? EN dat is het Rijk. Zij hebben de mogelijkheid om boerderijen in Gelderland op te kopen voor wegenprojecten waar we in dit geval helemaal niks aan hebben in Gelderland. En dat voelt ongemakkelijk, dat schuurt.
Als je als het Rijk deze bevoegdheid heb, doe het dan in ieder geval netjes. Als collega’s, overheden onder elkaar. In plaats van als concurrenten. Het beeld dat we dadelijk belanden in een gevecht om stikstofruimte, over de hoofden van inwoners en ondernemers, dat pas overheden niet. Daarom zijn we heel blij met dit debatverzoek en dienen we die motie ook van harte mede in. Juist zodat we dit signaal zeer helder kunnen afgeven. Ga fatsoenlijk met ons om: al die partijen die in Gelderland samenwerken aan de reductie van stikstof.
Ik heb twee vragen aan de gedeputeerde:
- Welke andere projecten van het Rijk zouden met Gelderse stikstof mede mogelijk kunnen gemaakt? Klopt het bijvoorbeeld dat dit ook voor Lelystad Airport gebeurt? Over hoeveel potentiële projecten hebben we het? Zijn dat er enkelen, of tientallen? En over hoeveel boerderijen hebben we het dan?
- En dan nog een laatste vraag. Want dit begrijp ik echt niet. Heb ik het nu goed begrepen dat I&W wel vergunningen/stikstofruimte kan kopen voor nieuwe projecten zoals wegenprojecten maar dat het ministerie van LNV niet op dezelfde manier stikstof kan opkopen om PAS-melders te legaliseren? Waarom kan het ene dan wel en het andere niet?