De RegioExpress zorgt voor een snellere verbinding tussen de Achterhoek en Arnhem/Utrecht. Vanaf Arnhem rijdt dan een keer per uur een rechtstreekse trein naar Doetinchem centraal en verder door als stoptrein naar Winterswijk. Dat betekent dat je vanaf Utrecht binnen een uur in Doetinchem bent, dat is tot 13 minuten sneller dan voorheen. CDA heeft ingestemd om de eerste fase van de planuitwerking hiervoor te starten.
Hans van Ark maakte tevens complimenten voor de stevige kostenreductie die is gemaakt. Hij had ook nog enkele kanttekeningen.
- Medefinanciering Rijk nodig
Er is medefinanciering van het Rijk nodig want het gaat om dermate grote budgetten. Er moet dus stevig worden ingezet om die rijksfinanciering rond te krijgen. De RegioExpres gaat 1 keer per uur rijden. Dat is wel weinig, 2 keer per uur zou mooi zijn. Maar dat geeft problemen, bijvoorbeeld bij een ongelijkvloerse kruising in Oost-Arnhem. En zou dus ook weer tot forse extra kosten leiden. - Dieseltreinen
Hans van Ark noemde het pijnlijk dat we met dieseltreinen blijven rijden. Bij veel projecten alles op alles om van het aardgas af te gaan, te electrificeren, enzovoort. - Verschil in risicofactoren
in dit project wordt met risicofactor P-50 gewerkt (gemiddeld risico). Bij Rijnbrug met P-85 (kans dat de kosten worden overschreden is 15%). Bij verschillende infrastructurele projecten werkt de provincie dus met verschillende risciobenaderingen. Graag ziet het CDA daarom een notitie wanneer met welke factor wordt gewerkt.