Achterstallig onderhoud en minder ruimte voor zware industrie. De Nijmeegse haven krijgt met te maken toekomstige problemen die niet adequaat worden aangepakt. Het CDA Gelderland pleit voor actie in de Nijmeegse haven.
De Nijmeegse haven levert een bijdrage in de circulariteit binnen Gelderland. Bulkgoederen worden voornamelijk aan en -afgevoerd over het water. Iets wat veel vrachtwagen bewegingen scheelt over het drukke verkeersnet rondom Nijmegen. Daarom vragen wij aan de Gedeputeerde Staten of zij ook van mening zijn dat de haven van Nijmegen een belangrijke schakel is bij het ontlasten van onze Gelderse wegen door het vervoer van bulkgoederen over het water te laten plaatsvinden.
De haven van Nijmegen loopt als collectief tegen verschillende zaken aan. Ten eerste, wordt de haven steeds meer ingesloten door bebouwing. Ten tweede, aan de kant van de Energieweg is momenteel niet-zware industrie en retail aanwezig, terwijl het gebied juist bedoeld was voor zware industrie door onder andere de gunstige aan en afvoer over het water. Voor het CDA is dit een onwenselijke situatie en spreken ons uit tegen het aanwijzen van woningbouw en retail in gebieden voor zware industrie. Statenlid Nick Bakker komt daarom met het voorstel om de positie van industrie locaties (ten opzichte van de nabijheid van woonwijken en lichte industrie) beter te borgen in de Gelderse omgevingsvisie. Ten derde, zijn er grote zorgen over sluiscomplex Weurt. Het groot onderhoud bij dit sluiscomplex laat lang op zich wachten en daardoor zijn er steeds vaker storingen. Dit resulteert in lange wachttijden of omvaarroutes. Het CDA is benieuwd of de bestuurders van Gelderland momenteel al bezig zijn met een lobby bij het Rijk om de sluis aan te pakken om zo de efficiëntie van de scheepvaart te waarborgen. Het CDA vraagt of de provincie in een eventuele lobby bij het Rijk specifiek aandacht heeft voor twee aspecten van het onderhoud aan het sluiscomplex Weurt. Ten eerste, of er wordt ingezet op een versnelde uitvoering van het noodzakelijke onderhoud om storingen en vertragingen in de scheepvaart te verminderen. Ten tweede, of er maatregelen worden getroffen om de hinder voor de scheepvaart tijdens dit onderhoud tot een minimum te beperken, zodat de logistieke keten en de economische activiteiten van de Nijmeegse haven zo min mogelijk worden verstoord.
Het CDA maakt zich om de drie eerdergenoemde redenen zorgen om de situatie rondom de haven in Nijmegen. Na het vrijvallen van de RTG gelden hebben de Provinciale Staten besloten om te investeren in Gelderse havens en vervoer over water. Echter, het CDA maakt zich zorgen of er op dit moment wel voldoende ingezet wordt op het beschermen van de belangen van de haven in Nijmegen. Het CDA benadrukt dat de haven van Nijmegen een belangrijke bijdrage levert aan de Gelderse economie en mobiliteit en daarmee ook een crusiale schakel voor een duurzaam Gelderland.