Dinsdag verscheen er een heugelijk bericht uit Den Haag: In de Tweede Kamer werd een motie aangenomen om Lelystad Airport definitief niet te openen. Al sinds juni 2017 is dit een onderwerp die ons als Statenfractie bezighoudt.
En alhoewel wij geen rol op het gebied van de landelijke luchtvaart, en Lelystad Airport niet in onze provincie ligt, is er wel een belangrijke rol voor Provinciale Staten. Want de effecten van de uitbreiding van het vliegveld op onze provincie is enorm. Het begin klein. Het eerste signaal kwam van Vliegveld Teuge die aan de bel trok omdat de vliegroutes dwars over hun luchthaven gingen waardoor het leek dat dit vliegveld kon sluiten. Maar iets later kwam de kritiek veel breder. Diverse gemeenten op de Noord-Veluwe werden geconfronteerd met laagvliegroutes over hun dorpen. We maakten ons zorgen over de effecten van de stikstof uitstoot op de Veluwe. En langzamerhand werd de kritiek steeds breder. Waren de negatieve effecten niet veel groter dan de positieve effecten? Want natuurlijk begrepen we ook dat het verplaatsen van vluchten van Schiphol daar een verlichting zou geven. Maar voor hoelang? En moest dat ten koste gaan het woonplezier in Gelderland en de Gelderse natuur.
Vanaf het begin is het CDA Gelderland zeer kritisch geweest. We hebben minstens 8 keer schriftelijke vragen gesteld, mondelinge vragen gesteld en samen met gemeentelijke fractie zijn we vaak op werkbezoeken geweest. En naar Den Haag getrokken. Want onze landelijke fractie was lang positiever dan wij in Gelderland. De kentering kwam in het laatste verkiezingsprogramma, daarin stond duidelijk: “Lelystad Airport gaat definitief niet open”. En dan lijkt het nu echt zo ver. Natuurlijk is het nog even wachten op de uitwerking van het kabinet maar deze motie is zo breed aangenomen dat we verwachten dat dit nu snel geëffectueerd wordt.
Geschreven door Daisy Vliegenthart, fractievoorzitter van het CDA in de Gelderse Staten